PASTORIE DRIEBORG GEMEENTELIJK MONUMENT 15 januari 2020 PASTORIE DRIEBORG GEMEENTELIJK MONUMENT 15 januari 2020

Pastorie en leerzaal; tot 2018 "onze" pastorie en leerzaal:
decennialang was Kroonpolder 1 te Drieborg het “kloppend hart” van onze Protestantse gemeente Reiderland.
In de pastorie woonde de dominee en het gebouw erachter fungeerde als ons gemeentecentrum. Gespreksgroepen, bijbelkringen, catechisaties, kinder- en jeugdwerk, startzondagen, bbq’s en maaltijden: veel activiteiten vonden er in de loop der jaren plaats.
In juni 2019 heeft de eigenaar, de ds. Aderstichting, het complex overgedragen aan de Stichting Oude Groninger Kerken.
De SOGK heeft er voor geijverd de status van monument toegekend te krijgen.
Op 15 januari 2020 was het zover.

De pastorie en leerzaal op Drieborg kregen van de gemeente Oldambt de status van "Gemeentelijk Monument" toegekend.
Het Adergebouw is nu, na de voormalige school in Beerta, het tweede gemeentelijke monument in de gemeente Oldambt.

Op 15 januari 2020 werd in een feestelijke bijeenkomst het plaatje op de muur bevestigd.

De plaatsing werd gedaan door de heer Peter Breukink, (scheidend) directeur van de Stichting Oude Groninger Kerken onder toeziend oog van wethouder Bard Boon van de gemeente Oldambt en de heer Erik Ader, voorzitter van de Ds. Aderstichting.

De SOGK gaf, ter ondersteuning van de aanvraag, ook opdracht voor het schrijven van Het verhaal en de betekenis van het Aderhuis in Drieborg. Ook deze uitgave werd woensdag door de schrijfster Inge Dekker gepresenteerd

.. daarbij ontving de wethouder ook een exemplaar van het januari-nummer van Groninger Kerken met daarin een bijdrage van Erik Ader over de bewogen geschiedenis van zijn familie en dit belangrijke complex.

Het schildje als teken dat het Aderhuis in Drieborg gemeentelijk monument is geworden.

PINKSTERDIENST

PINKSTERDIENST

OOSTWOLD
sporthal De Rietkraag,
Binnenlanden 52, 9682 NB

thema:
FEEST VAN DE GEEST, GA MEE!

Voorganger pastor T.Huizing-Piersma + ds. A. Altena
m.m.v.  muziekkorps Prins Hendrik

Na de dienst is er koffie, thee en limonade.

(en ook later) te beluisteren via deze link

Voorganger pastor Huizing