COLLECTES VAN DEZE MAAND COLLECTES VAN DEZE MAAND

Diaconiecollectes van de maand april, mei 2024

Wilt u deze doelen steunen, ook als u niet in de kerk kunt komen? Of wilt u een bepaald doel een extra gift geven?

Maak dan uw gift voor de diaconie over op NL21 ABNA 0127 4767 09 t.n.v. Diaconie Protestantse Gemeente te Oost-Groningen onder vermelding van datum en doel van de collecte.

Giften voor kerk en jeugdwerk kunnen overgemaakt worden op NL63 RABO 0322 2037 24 t.n.v. Protestantse Gemeente te Oost-Groningen.

Kerk in Actie zending Rwanda
KERK ALS PLEK VAN HOOP, HULP EN VERZOENING Veel daders van de genocide in Rwanda zijn inmiddels terug uit de gevangenis. Kerken organiseren ‘Lichtgroepen’ waar slachtoffers en daders elkaar ontmoeten en weer leren samenleven. Zeventig procent van de jonge Rwandese bevolking heeft de genocide niet meegemaakt. Hun probleem is gebrek aan werkgelegenheid. Ook voor hen wil de kerk er zijn. Ze biedt jongeren praktische trainingen aan die hun kansen op werk vergroten. Want deze jonge generatie is de hoopvolle toekomst van Rwanda.
e Diaconie

Leger des Heils – buurthuiskamers
Door heel Nederland heeft het Leger des Heils zo’n honderddertig buurthuiskamers. Plekken voor en door de buurt, waar iedereen welkom is. In de buurthuiskamers kunnen mensen terecht voor een kop koffie, een maaltijd, een goed gesprek, zingevingsvragen of bijvoorbeeld tweedehands kleding.
Elke buurthuiskamer is een plek waar je thuis kunt komen, jezelf mag zijn en andere kunt ontmoeten. Maar toch is elke plek uniek. Er is geen vast stramien en geen vast programma. De coördinatoren bekijken wat er in de buurt speelt en proberen daar op aan te sluiten. De buurthuiskamers zijn van en door de buurt. Ontmoeting, omzien naar elkaar, goede gesprekken en samen optrekken. Een plek waar je thuiskomt en waar iedereen welkom is!
e Diaconie

SchuldHulpMaatje Oldambt en Midden-Groningen
1 op de 5 huishoudens in Nederland heeft geldzorgen. En door de energiecrisis en inflatie wordt dit aantal alleen maar meer. SchuldHulpMaatje biedt gratis en betrouwbare hulp bij geldzorgen en schulden. Samen lukt ’t, dat is waarin SchuldHulpMaatje gelooft. Zeker als mensen in de schulden zitten, heb je iemand nodig die in je gelooft en je helpt. Die zonder te oordelen gewoon met je aan de slag gaat om weer financieel orde op zaken te stellen.
De SchuldhulpMaatjes doen dat. SchuldHulpMaatje Oldambt en SchuldHulpMaatje Midden-Groningen bieden met getrainde vrijwilligers persoonlijke hulp aan mensen uit onze gemeenten met geldzorgen of schulden. Hun doel is de hulpvrager coachen en begeleiden naar een gezonde financiële huishouding. De aanpak van SchuldHulpMaatje is een aanvulling op de professionele schuldhulpverlening of kan professionele hulpverlening voorkomen. Komende zondag collecteren we voor het werk van SchuldHulpMaatje. Doet u mee?
e Jeugdwerk PGOG

1e collecte Kerk in Actie noodhulp Oekraïne

Vandaag vieren wij bevrijdingsdag. Niet iedereen leeft in vrijheid. We leven mee met mensen die lijden onder de gevolgen van oorlog en collecteren voor Oekraïne.
STEUN VOOR INWONERS EN ONTHEEMDEN Verwoeste huizen, een ontwrichte infrastructuur en nauwelijks warmte en elektriciteit. De gevolgen van de oorlog in Oekraïne gooien het leven en de toekomst van veel inwoners volledig overhoop. Kerk in Actie werkt samen met kerken en hulporganisaties in Oekraïne die ontheemden en slachtoffers van de oorlog blijven helpen. Regionale hulpcentra geven kwetsbare kinderen - zoals in de frontlinie van Kharkiv - een veilige plek, delen voedsel en medicijnen uit aan iedereen die het nodig heeft en bieden hulp bij traumaverwerking
3e collecte Diaconie

9 mei Hemelvaartsdag
1e collecte ISF Oldambt

Het Interkerkelijk Sociaal Fonds Oldambt is een organisatie die opgericht is door tien verschillende geloofsgemeenschappen in de gemeente Oldambt. Doel van deze stichting is om mensen te helpen die in acute nood verkeren, omdat ze bijvoorbeeld uit huis gezet dreigen te worden, omdat hun identiteitspapieren verloren zijn gegaan of omdat ze in acute geldnood verkeren. Het ISF geeft vanuit haar noodfonds dan incidenteel financiële of immateriële steun. Zie voor meer informatie isf-oldambt.nl.
3e collecte Diaconie

1e collecte Kerk in Actie Binnenlands diaconaat

KERK-ZIJN VOOR EN MET ELKAAR Kerk in Actie begeleidt en ondersteunt kerken in heel Nederland om van betekenis te zijn in hun omgeving, zoals bijvoorbeeld De Sleutel in Apeldoorn doet. Dit diaconale initiatief heeft twee locaties in kwetsbare wijken. Buurtbewoners krijgen er de ruimte om zichzelf te zijn, te delen wat hen bezighoudt en zich te ontwikkelen. In De Sleutel is iedereen welkom en liefdevolle aandacht voor elkaar staat voorop. Zo ontstaan er gemeenschappen waarin mensen ertoe doen en er zijn voor elkaar.
2e collecte Kerk,
3e collecte Diaconie actie vakantietas

De werkgroep Armoedebestrijding van onze PG Oost-Groningen gaat dit jaar weer aan de slag met Actie Vakantietas. Uiteraard kan er binnenkort weer speelgoed ingeleverd worden, maar er is ook geld nodig. Voor het kopen van de tasjes, het bekostigen van de tegoedbonnen die in de tasjes komen en voor speelgoed dat bijgekocht moet worden. Zo kunnen we kinderen die in armoede opgroeien vlak voor de zomervakantie weer verrassen met een goed gevulde Vakantietas!

19 mei Pinksteren
Sporthal De Rietkraag: 10 uur ds. A. Altena en pastor T. Huizing-Piersma
De collectedolen volgen nog

1e collecte Kerk in Actie zending Bangladesh