GEMEENTEZONDAG 4 juni 2023 Nieuw-Beerta GEMEENTEZONDAG 4 juni 2023 Nieuw-Beerta

Onze jaarlijkse viering als gemeente om elkaar te ontmoeten en de onderlinge band te versterken vond traditiegetrouw weer plaats in het kerkje van Nieuw-Beerta.
Wie wilde kon vooraf aan de dienst aanschuiven bij het gezamenlijk ontbijt.
Alles keurig klaargezet en verzorgd door Gerard en Eri

Ook het liturgisch centrum stond klaar

met een prachtig liturgisch stuk, gemaakt door Jan Pieter. Ook de tekst hierbij is van Jan Pieter

Het ontbijt werd eer aangedaan

en om 10.00 uur begon de dienst waarin hetzelfde thema werd aangehouden als gedurende de vespers in de 40-dagentijd: “REIZEN VAN HOOP”.

We oriënteren ons nog in de nieuwe gemeentesituatie en willen ons daarbij laten inspireren door woorden en verhalen uit de Schrift.
Beide pastores gingen voor in deze viering en de CantoRei o.l.v. Victor Verhoef-Harms ondersteunde de samenzang en liet iets uit het eigen repertoire horen.

Bert Smit bespeelt het orgel.
Met de prachtige muziek erbij, en de goede woorden, een mooi uur!

Na de dienst natuurlijk koffiedrinken met wat lekkers erbij

Daarna maakten we een kort uitstapje vlak over de grens.
Een aantal auto's en een aantal met de fiets:

Op weg naar de Landschaftspolder, in het Duitse deel van het Reiderland: daar staat eenzaam een kerkje.

De enige kerk in Europa dat niet bij een dorp of stad hoort, maar bij een polder. Er huist nog een levendige gemeente in van de Evangelisch-Reformierte Kirche, die haar pastor Michael Groothuys deelt met de kerk van Bunde. We treffen het dat de kerk weer open is na de restauratie en net met Pinksteren weer in gebruik is genomen.

Toen we allemaal waren gearriveerd

werden we welkom geheten door mevrouw Evi Neelen, kerkenraadslid van de gemeente daar

en zij vertelde over de bijzondere geschiedenis van de kerk en over de recente restauratie waarbij saamhorigheid en samenwerking bepalend waren voor het geweldige resultaat

vondst