MONUMENTENDAG MONUMENTENDAG

In het weekend van 9 en 10 september 2023 zijn de Monumentendagen.
Het thema dit jaar is ‘Levend erfgoed’. Met levend erfgoed wordt bedoeld: culturele gebruiken, tradities en ambachtelijke vaardigheden.
2 heel verschillende, prachtige, exposities zijn wat nader belicht:

NIEUWOLDA

ORGELSPEL
AQUARELLEN

Getijdelandschappen
expositie aquarellen van Kees Bom
Kees Bom, inwoner van Nieuwolda, tekent en schildert al zijn hele leven.
Geboren op Goeree Overflakkee is hij opgegroeid met het water van zee en rivieren. Vooral estuaria hebben voor hem een grote fascinatie en hij legt graag de plaatsen vast waar de zee gaten heeft geslagen in het polderlandschap; de getijdelandschappen.
Kees was in zijn werkzame leven chemicus in Delft en begon in 1969 met het bouwen van clavecimbels. Dat laatste zette hij voort toen hij in Nieuwolda kwam wonen.
Al in zijn vroege jeugd begon Kees met het vastleggen van de landschappen uit zijn omgeving. Eerst in tekeningen en eind jaren zestig begon hij met aquarelleren. De laatste jaren zijn de landschappen die hij schildert vooral impressionistische voorstellingen van watergebieden zoals de Lek, de wadden, de eilanden en niet te vergeten de slikken van de Dollard. “Na 83 jaar kom ik er langzaam achter: aquarelleren zit in mijn genen”, zegt Kees en hij geeft zijn expositie de titel Getijdelandschappen

FINSTERWOLDE

DOOPJURKEN

Eén van de tradities binnen de kerk is de doop. Tijdens de doop draagt de dopeling een doopjurk. Een doopjurk gaat binnen families vaak over van generatie op generatie en werd vaak zelf gemaakt van bijvoorbeeld de stof van de trouwjurk van de moeder van de dopeling.

De doopjurken zijn afkomstig uit privébezit en uit de collectie van het Kinderwagenmuseum te Nieuwolda.

WELKOM

Geen doopjurk, maar toch heel bijzonder
is de pronkrol van Emilie Stock.
 wát een kunststuk!

In 1899 voltooide zij haar "souvenir de ma jeunesse".
Zuster Emilie, dominicanes, overleed in 1970.
De pronkrol wordt door familie goed bewaard en zo nu en dan getoond.
Een veelheid van technieken en fijnheid van verschillende werkstukjes,
alles bijeen gebracht in de rol van zeker 3.5 meter.

BAD NIEUWESCHANS

BINNENLOPEN / MUZIEK
Tussen 10.00 - 16.00  vrij binnenwandelen en rustig rondkijken.
Ook werd in de kerk barokmuziek ten gehore worden gebracht tussen 12.00 en 13.00 uur door Willem en Ira Frieswijk.

OOSTWOLD

BINNENLOPEN / ORGELSPELEN
Tussen 10.00 - 16.00  vrij binnenwandelen en rustig rondkijken.
Het electro pneumatisch Reil orgel mocht worden bespeeld